Energiahatékonyan, környezettudatosan újult meg Miskolc emblematikus épülete, a Felső-Majláth végállomáson található „Bagolyvár”
Az Építészet XXI. adásából egy részlet itt látható:
Kulcsszavak:
- energiahatékony, környezettudatos középület rekonstrukció
- fenntartható, környezetbe illő
- közösségi közlekedés
- innovatív és smart megoldások (passzívház, hővisszanyerős szellőzés, hőszivattyú)
- akadálymentesített
A Bükki Nemzeti Park kapujában – Miskolc Felső-Majláthon újjáépített új Bagolyvár 2016-ban nyitotta meg kapuit. Minden közreműködőnek – de különösen a tervezőknek és a kivitelezőknek rendkívüli kihívást jelentettek a szűkre szabott határidők és pénzügyi korlátok. A közreműködők elszántságának, áldozatvállalásának és felkészültségének köszönhetően a félmilliárdos projektet fél év alatt sikerült maradéktalanul megvalósítani – folyamatos tervezői művezetéssel, és szinte éjjel-nappal folyó tervezéssel és kivitelezéssel. Az épület eredeti jellegének felidézésével a teljes épület újjá lett építve és megújult a környezete is, segítve a közösségi közlekedést. A legkorszerűbb energiahatékony és környezettudatos megoldásokat alkalmazták a tervezők: passzívház-technológia, hővisszanyerős szellőzés, tripla üvegezésű nyílászárók, talajszondás hőszivattyú és felületfűtés is megtalálható a 100%-ban uniós forrásból finanszírozott, teljesen újjáépített közösségi funkciókat tartalmazó középületben.
Az eredeti épület közel száz éve épült, eredetileg adminisztrációs céllal építette a Magyar Királyi Földművelési Minisztérium. Később a Keletbükki Erdőgazdaság az épületet átalakította szolgálati és vállalati bérlakásokká, e közben az épület részlegesen bontásra került. Az épület az utolsó két évtizedben lakatlanul állt, minden mozdíthatót elvittek belőle, hajléktalanok költöztek be az életveszélyessé vált romok közé. A faszerkezetek elkorhadtak, a földszinti falak sérültek, gombásodtak, átáztak, a pincében állt a víz. A gazdátlan, lerobbant épület a városrész szégyenfoltjává vált.
Többszöri nekiveselkedést követően 2015-ben felcsillant a remény: uniós pénzből teljes megújulással hasznosulhat az épület, és környezete is rendezve lesz. Az épületet felmérése és részletes vizsgálata után elvetettük a régi szerkezetek megtartásán alapuló általános felújítási koncepciót – sem statikai, sem épületszerkezeti, sem funkcionális szempontból nem volt megfelelő, annyira elavult az épület, hogy a régi szerkezetek megtartása nem volt gazdaságos, ezért az épület jelentős elbontását, újjáépítését és bővítését javasoltuk, az eredeti helyen, a még felhasználható épületszerkezetek megtartása mellett. A bontás során derült ki véglegesen, hogy a tetőszerkezetet, a födémet és a földszinti falakat is el kell bontani. Mindössze néhány hónap állt a tervezők és kivitelezők rendelkezésére a megvalósításhoz, beleértve az összes engedély megszerzését és a közbeszerzések lebonyolítását, a régi épület bontását és az újjáépítést is. Óriási felelősség nyomasztotta az építőket: amennyiben nem sikerült volna határidőre befejezni a projektet, elveszett volna a támogatási összeg.
Stáblista:
Megrendelő: Miskolc MVJ Önkormányzata
Generáltervező: Roden Mérnöki Iroda Kft.
(Közlekedés, út, közművek, forgalomtechnika,
növénytelepítés, geodézia, mérnöki munkák)
Építész tervező: Zéróenergiás Tervezés Kft.
Szerkezettervező: Statik-Line Kft.
Épületgépészet: Detre Bt.
Épületvillamosság: Hungaroprojekt Kft.
Generálkivitelező: Gerixon Kft.
Geotermikus fúrás: Titánservice Kft.
Építész tervező: Szekér László DLA
Statikus tervező: Andorkó Endre
Épületgépész tervező: Detre Zsolt
Elektromos tervező: Rajkai Ferenc
Generálkivitelező: Magyariné Gyetvai Ágnes
Tervezés és kivitelezés: 2015
Foto: Szekér László
Video: Építészet XXI.
Vélemény, hozzászólás?